louloudi

15 Σεπτεμβρίου 2013

Μαθηματικό παιχνίδι: Παίζω με τα γεωμετρικά σχήματα και τα χρώματα


Πολλές φορές ακούμε "Μαθηματικά" και αγχωνόμαστε, γιατί θυμόμαστε τα μαθητικά μας χρόνια που δεν τα καταλαβαίναμε και πολύ και μας δυσκόλευαν! Κι εγώ ως μαθήτρια στο σχολείο ήμουν "κουμπούρας" στα μαθηματικά, τους υπολογισμούς και τα προβλήματα! Σπυράκια έβγαζα..! Χεχε!

Μεγαλώνοντας όμως, ως εκπαιδευτικός, άρχισαν κάπως να μου αρέσουν. Δεν φοβάμαι πια να τα εντάξω στο εκπαιδευτικό πρόγραμμά μου, όπως "φοβόμουν" όταν ήμουν φοιτήτρια.. Και τα παιδιά στις τάξεις που είχα ανά καιρούς έπαιζαν διάφορα "μαθηματικά" παιχνίδια, παιχνίδια δηλαδή που προάγουν μαθηματικές έννοιες, και μάθαιναν παίζοντας και διασκεδάζοντας. Εμπειρικά και μέσα από την πράξη κατανοούσαν καλύτερα κάποιες μαθηματικές ή και άλλες έννοιες, όπως για παράδειγμα: τα μεγέθη (μικρό- μεγάλο), την μέτρηση, την αρίθμηση, τις πράξεις (πρόσθεση, αφαίρεση), ποσότητες (πολλά- λίγα), τα χρώματα, την κατηγοριοποίηση των χρωμάτων σε θερμά και ψυχρά και άλλα πολλά!

Παρακάτω, σας έχω ένα παιχνιδάκι με κάρτες που κατασκεύασα η ίδια! Το παιχνίδι αυτό μπορεί να παιχτεί με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους. Θα σας πω με ποιους τρόπους το έχω παίξει εγώ με τα παιδάκια μου:

Το παιχνίδι αποτελείται από κάρτες σε ζεύγη που απεικονίζουν διάφορα γεωμετρικά σχήματα (κύκλος, τετράγωνο, τρίγωνο, ορθογώνιο) σε διάφορα μεγέθη (μικρό- μεγάλο). Ουσιαστικά πρόκειται για ένα απλό παιχνίδι μνήμης και παρατηρητικότητας. 


Αλλά επειδή δεν μου αρέσει να διαλέγω πάντα τον απλό και το σίγουρο δρόμο, για να δούμε και άλλους διαφορετικούς τρόπους παιξίματος του.

Μπορεί να γίνει κάτι σαν "ταξινόμηση" ή "αντιστοίχιση" καρτών (αρχικά) και άλλων αντικειμένων από το γύρω περιβάλλον μας (στη συνέχεια)..

  • Ανά χρώμα : Δηλαδή βρίσκουμε όλα τα κίτρινα σχήματα και τα βάζουμε σε μια παρεούλα κ.ο.κ.

  • Ανά μέγεθος : Τα χωρίζουμε σε μεγέθη. Ποια σχήματα είναι μικρά και ποια είναι μεγάλα;



  • Ανά σχήμα : Τοποθετούμε σε διαφορετικές παρεούλες τα διάφορα σχήματα που βλέπουμε.
                                  Η παρεούλα των κύκλων


Η παρεούλα των τριγώνων


Η παρεούλα των τετραγώνων


(Το στήσιμο των καρτών έγινε με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργήσουμε ένα τετράγωνο με τις ίδιες τις κάρτες. Μπορείτε να ζητήσετε από τα παιδιά να φτιάξουν διάφορα σχήματα με βοήθεια τις κάρτες. Για παράδειγμα να στήσουν την παρεούλα των τρίγωνο φτιάχνοντας ένα μεγάλο τρίγωνο.)

  • Ταξινομώ τα χρώματα σε θερμά ή ψυχρά


Ψυχρά χρώματα


Θερμά χρώματα


  • Αντιστοίχιση μαρκαδόρων ανάλογα με το χρώμα τους : Ποιο μαρκαδόρο θα βάλεις δίπλα στο ροζ χρώμα;




  • Αντιστοίχιση άλλων αντικειμένων από το περιβάλλον των παιδιών ανάλογα με το χρώμα τους : Ποιο αντικείμενο που βλέπεις γύρω σου θα βάλεις δίπλα στο γαλάζιο χρώμα;



  • Αυτές οι αντιστοιχίσεις μπορεί να φαντάζουν εύκολες και αυτονόητες σε μας, αλλά για τα παιδάκια, κυρίως τα μικρούλια, είναι δεξιότητες και γνώσεις που σιγά σιγά κατακτούνται και μαθαίνονται.

    Ελπίζω να σας έδωσα έναυσμα ή και ιδέες για άλλους τρόπους παιξίματος!!

    Καλό απόγευμα!!!!






    6 σχόλια:

    1. Πολύ δημιουργικό.! Απλό σαν ιδέα αλλά έχεις εξαντλήσει τους τρόπους με τους οποίους μπορείς να αξιοποιήσεις τα σχήματα αυτά! Αν όχι εξαντλήσει, σίγουρα έχεις βρει πολλούς τρόπους παιξίματος! Περιμένω και κάτι με αριθμούς και ίσως μια εισαγωγή σε πολύ απλές πράξεις ;)

      ΑπάντησηΔιαγραφή
      Απαντήσεις
      1. Το επόμενο παιχνίδι που θα αναρτηθεί θα αφορά την αρίθμηση και τα σύνολα. Αντε μπορεί να βάλω και πράξεις που σου αρέσουν!!!! χεχεχε!

        Διαγραφή
    2. Τζα !!!!!! μετά από το θαύμα που ξαναζωντάνεψε το blog μου , να και το θαύμα της Αρετής !!!!!!
      Δεν άφησε κανένα μα κανένα άλλο περιθώριο ταξινόμησης σχημάτων !!!!!!!!!!!!!!!!
      ΜΟΝΑΔΙΚΉ !!!!!!!!!!

      ΑπάντησηΔιαγραφή
      Απαντήσεις
      1. Αχαχαχα!!! Επιτέλους.. ξύπνησε και πάλι το μπλογκ σου! πολύ χάρηκα!!

        Διαγραφή
    3. Πολύ πολύ ωραια και ολοκληρωμένη δουλειά!!!!!!!!Μπράβο Αρετή!!!!!

      ΑπάντησηΔιαγραφή
      Απαντήσεις
      1. Ευχαριστώ πολύ πολύ για τα καλά σου λόγια!!! :)

        Διαγραφή