louloudi

31 Αυγούστου 2013

Παιχνίδια με τις λέξεις - Παιχνιδόγελα



Αστείες ερωτήσεις για παιδιά....
Ερωτήσεις για σκέψη...

Αφορμές για ανάπτυξη προφορικού λόγου, εκμάθηση λέξεων, καλλιέργεια κριτικής σκέψης, υποθέσεων και επαληθεύσεων!!

~ ~ ~ ~ ~ ~ 
Η μικρή η λάυρα
είναι το λαυράκι;

η μικρή η κάπα
είναι το καπάκι;

η μικρή η σάκα
είναι το σακάκι;

η μικρή η κάλπη 
είναι το καλπάκι;

ο μικρός ο μούστος 
είναι το μουστάκι;

η μικρή η δύση
είναι το δισάκι;

ο μικρός ο γέρος 
είναι το γεράκι;

έφαγα τη μέρα 
με τούτο το μεράκι!

Τρέμουνε τα βιβλία μου
τα πιάνει ανατριχίλα
μήπως και το φθινόπωρο
τους πέσουνε τα φύλλα.

Δε σφυρίζει το σφυρί
δε ψάλλει το ψαλίδι
ούτε κουνούπια γέννησε
ποτέ το κουνουπίδι.

Μήπως μαλλώνει το μαλλί
μαγκώνει η μαγκούρα
τάχατες και το τσίπουρο
βγαίνει από την τσιπούρα;

Αν έχεις τριάντα φίλους
γίνεσαι τριαντάφυλλο;

Αν τρως πάντοτε σέλινο
γίνεσαι πανσέληνος;

Καμπανάς, Αθήνα, 1988








29 Αυγούστου 2013

Κινητικό Ομαδικό Παιχνίδι: Η γατούλα και το ποντικάκι



Πώς παίζεται

Τα παιδιά πιάνονται από τα χέρια και σχηματίζουν ένα μεγάλο κύκλο. Δύο παιδιά βγαίνουν με λάχνισμα από τον κύκλο, ένα παιδί είναι το γατάκι και το άλλο το ποντικάκι.
Η γατούλα στέκεται στο κέντρο του κύκλου, που υποτίθεται πως είναι η κουζίνα και το ποντικάκι βρίσκεται έξω από τον κύκλο.

Τα παιδιά του κύκλου τραγουδούν το τραγούδι:
"Από μέσα απ' την κουζίνα
νιάου- νιάου η ψιψίνα
Φύγε- φύγε ποντικάκι
μη σε πιάσει το γατάκι
κι αν σε πιάσει πεινασμένο
θα σε φάει το καημένο".

Η γατούλα, όσο τα παιδιά τραγουδούν, βγαίνει από το κέντρο και κυνηγάει γύρω από τον κύκλο, το πονηρό ποντικάκι, που θέλει και προσπαθεί να τρυπώσει στην κουζίνα.

Όταν το ποντικάκι μπει μέσα στον κύκλο τα παιδιά κλείνουν τον κύκλο και προσπαθούν να εμποδίσουν το ποντικάκι να βγει έξω. Επιτρέπουν στη γάτα να βγει σηκώνοντας τα χέρια τους για να πιάσει το ποντικάκι που μπήκε στην κουζίνα.








Ώρα για παιχνίδι: Λαχνίσματα... Παιχνιδοτράγουδα


Τα "Λαχνίσματα" είναι σύντομα ρυθμικά τραγουδάκια, που λένε τα παιδιά όταν θέλουν να βγάλουν κλήρο στα παιχνίδια τους. 

Συνήθως πρόκειται για μικρά στιχάκια με λόγια δίχως νόημα, αλλά η μουσικότητά τους μοιάζει αξιοθαύμαστη τόσο σε μικρούς, όσο και μεγάλους. 

Σκοπός τους είναι να καθορίσει με δίκαιο τρόπο, με κλήρωση δηλαδή και μάλιστα στην πιο παιγνιώδη μορφή της, την σειρά με την οποία τα παιδιά θα μπουν στο παιχνίδι, τη σύνθεση των ομάδων, τον αρχηγό κάποιας ομάδας ή την ομάδα που θα παίξει πρώτη.

Όλα τα λαχνίσματα λέγονται συλλαβιστά και κάθε συλλαβή αντιστοιχεί και σε άλλο παιδί- παίκτη.

Το πρωταρχικό ερώτημα που τίθεται σε ένα παιχνίδι είναι "Να τα βγάλουμε;" Έπειτα, ένα παιδί λέγοντας τα λόγια αγγίζει σε κάθε συλλαβή ένα - ένα τα άλλα παιδιά και τον εαυτό του μαζί. Βγαίνει εκείνο που θα αγγιχτεί στην τελευταία συλλαβή.


Που θα πας εσύ;

- Που θα πας εσύ;
- Στη Βόρειο Αμερική.
- Να δεις και τον Ταρζάν που παίζει μουσική, μ' ένα κόκκινο βρακί!
- Βγαίνεις και τα φυλάς εσύ!

Άκατα Μάκατα

Άκατα, μάκατα, σου κου του μπε,
άμπε φάμπε ντομινέ.
Άκατα, μάκατα, σου κου του μπε,
άμπε φάμπε: Βγε!

Το ψωμί το λένε παν *

Το ψωμί το λένε παν
και το κόκκαλο κοκάν
και τη γάτα Καρολίνα
και τον ποντικό σωλήνα.

Είσαι Κινεζάκι;

- Είσαι Κινεζάκι;
- Ναι!
Τρως πολύ ριζάκι;
- Ναι!
- Πόσες κουταλίτσες την ημέρα τρως;
- Πέντε!
- Ένα, δύο, τρία, τέσσερα, πέντε!

Τρία μπαλόνια

Τρία μπαλόνια στον αέρα
κι άλλα τρία στη μπανιέρα
μάνα, πατέρα, βγες!

Ανέβηκα στην πιπεριά

Ανέβηκα στην πιπεριά
να κόψω ένα πιπέρι
κι η πιπεριά τσακίστηκε
και μου' κοψε το χέρι.
Δος μου το μαντηλάκι σου
το χρυσοκεντημένο
να δέσω το χεράκι μου
που το' χω λαβωμένο.

Έχω μια πάπια *

Έχω μια πάπια
που κάνει δέκα αυγά
κι έχω κι άλλη μια
που κάνει δεκατρία.
Ένα- δύο- τρία- τέσσερα
πέντε- έξι- εφτά
οκτώ- εννιά και δέκα.
Έντεκα- δώδεκα- δε-κα-τρία.

Α μπε μπα μπλομ

Α- μπε- μπα- μπλομ
του- κιθε- μπλομ
α- μπε- μπα- μπλομ-
του- κιθε- μπλομ
μπλιμ- μπλομ.
Όταν θα πας εκεί
στη Βόρειο Αμερική
να δούμε τον ελέφαντα
που παίζει μου-σι-κή
μ' έ-να κό-κκι-νο σκου-φί.

Έχω ένα αυτοκίνητο

Έχω ένα αυτοκίνητο
που όλο όλο τρέχει
και που θα σταματή-σει;
- Στην Αμερική.
- Και- τι- χρώμα- θα- ζη-τή-σει;
- (λ.χ.) Ροζ
Η Α-με-ρι-κή έ-χει χρώ-μα ροζ!

Ένα δύο τρία

Ένα δύο τρία
πήγα στην κυρία
μου' δωσε' ένα μήλο
μήλο δαγκωμένο
το' δωσα στη κόρη
έκανε αγόρι
το 'βγαλε Θανάση
σκούπα και φαράσι.

Αμ- στραμ- νταμ

Αμ- στραμ- νταμ
πίκι- πίκι- ραμ,
τούρι- τούρι- ραμ
αμ- στραμ- νταμ!

Θα μετρήσω ως το δέκα

Θα μετρήσω ως το δέκα
κι όποιος βγει θα τα φυλάει.
Ένα δύο τρία... δέκα.

Ανέβηκα σ' ένα βουνό

Ανέβηκα σ' ένα βουνό
και είδα ένα γουρούνι
το κοίταξα καλά καλά
και σου 'μοιαζε στη μούρη,
γω γω γω, συ συ συ,
το γου-ρού-νι  εί-σαι
ε-σύ!

Ανεβαίνω στη συκιά *

Ανεβαίνω στη συκιά
και πατώ την καρυδιά
τρώω τα συκόμηλά
και τα καρυδόμηλα
και φωνάζω χούι χούι
και κανένας δε μ' ακούει.

* Τα λαχνίσματα με τον αστερίσκο είναι αντλημένα από το βιβλίο του Αναγνωστόπουλου (1991) με τίτλο "Λαϊκά τραγούδια & Παιχνίδια για παιδιά".

...Τα υπόλοιπα είναι δικά μου, αυτά που έλεγα ως παιδί ή τώρα που μαθαίνω στα παιδιά ως δασκάλα!


28 Αυγούστου 2013

Αρχή σχολικής χρονιάς: Ιδέες για διακόσμηση πόρτας


Σε λίγες μέρες τα σχολεία και πάλι ξεκινούν.....!!!
 Μπαίνοντας στην τάξη παθαίνεις ένα σοκ όταν την βλέπεις ΑΔΕΙΑ!!!! Πφφφ.... 
Παιδιά λείπουν, ζωγραφιές δεν υπάρχουν, ανακοινώσεις στους πίνακες, πουθενά.... ένα μεγάλο κενό!

Χαζεύοντας λοιπόν στο Pinterest, ανακάλυψα θεϊκά σχέδια και ιδέες για διακόσμηση εξωτερικής πόρτας σε νηπιαγωγεία...!

Μια πρώτη ματιά στο εξωτερικό της τάξης ίσως παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στη πρώτη μέρα των παιδιών, στους γονείς, αλλά και σε εμάς!
Με άλλο μάτι, βρε παιδί μου, ξεκινά η μέρα σου!












...... Back to Schoo!!!!!!