louloudi

6 Ιανουαρίου 2014

ΟΙ ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ : 10 Προτεινόμενες Δραστηριότητες


Με τη νέα τη χρονιά, σκέφτηκα να ασχοληθούμε στην τάξη μου με τη θεματική ενότητα "Οι Αισθήσεις μου και τα Συναισθήματά μου". 

Κάθε μέρα μικροί και μεγάλοι βιώνουμε διάφορα συναισθήματα, αρνητικά και θετικά, τα οποία τα χρησιμοποιούμε στις αλληλεπιδράσεις με τους γύρω μας. Κάποιες φορές όμως, τα συναισθήματα που έχουμε γίνονται ανεξέλεγκτα, πόσο μάλλον στα παιδιά. Ή επίσης, μέσα στην τάξη δεν είναι λίγες οι φορές που κάποια παιδιά διαπληκτίζονται μεταξύ τους, τσακώνονται, μαλώνουν, θυμώνουν και δεν ξέρουν πως να ελέγξουν τις αντιδράσεις τους. Γι αυτό τον λόγο, πρέπει από νωρίς τα παιδιά να μάθουν να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους σε ένα πρώτο επίπεδο και ύστερα να αναγνωρίζουν και των άλλων αλλά και να προσπαθήσουν να τα διαχειρίζονται.

Προτού όμως ασχοληθούμε με τα συναισθήματα, κρίνω απαραίτητο να μιλήσουμε για τις αισθήσεις και τα όργανα των αισθήσεων.

Προτεινόμενες Δραστηριότητες


 Επεξεργασία θέματος στη γωνιά της παρεούλας

1. Αντιστοίχιση οργάνων αισθήσεων με αισθήσεις

Σε ένα χαρτί έχουμε σχεδιάσει ένα πρόσωπο και πάνω σε κάθε όργανο αίσθησης σχεδιάζουμε βελάκια. Σε κινητά χαρτονάκια έχουμε γραμμένες τις λέξεις των εικόνων. Τα παιδιά ταιριάζουν κάθε λέξη δίπλα από κάθε όργανο.


2. Ωραίες - Άσχημες Μυρωδιές

Ζητάμε από τα παιδιά να βρουν και να αναφέρουν λέξεις που μας θυμίζουν "μυρωδιές". Τις καταγράφουμε σε λίστα, καθεμιά ξεχωριστά και έπειτα ένα- ένα παιδί τις τοποθετεί στην αντίστοιχη στήλη: "ΩΡΑΙΕΣ ΜΥΡΩΔΙΕΣ" και "ΑΣΧΗΜΕΣ ΜΥΡΩΔΙΕΣ". 

3. Παιχνίδι με αινίγματα

- Τι έχουμε στην κουζίνα μας που έχει μάτια αλλά δεν βλέπει;
(Ηλεκτρική κουζίνα)

-  Τι έχει δόντια αλλά δε δαγκώνει;
(Το πιρούνι)

-  Όταν είμαστε λυπημένοι, τρέχει, αλλά δεν είναι βρύση.
(Τα δάκρυα)

-  Γύρω- γύρω κάγκελα, στη μέση πάπια παίζει. Τι είναι;
(Τα δόντια και η γλώσσα)

- Ανοιγοκλείνουν κάμαρες και κρότος δεν ακούγεται.
(Τα μάτια)

-  Μια τάβλα έχω στο νερό και ακόμα να σαπίσει.
(Η γλώσσα)

- Πέντε- δέκα στρατιωτάκια, όλα έχουνε σκουφάκια. Τι είναι;
(Τα δάχτυλα και τα νύχια)

- Ο φαλακρός δεν τα έχει ο καψερός. Τι είναι;
(Μαλλιά)

- Ποιος ενώ τα ακούει όλα, ποτέ δε μιλά;
(Το αυτί)

4. Το παιχνίδι των ερωτήσεων

Χωρίζουμε τα παιδιά σε δυο ομάδες και το παιχνίδι ξεκινά...
Πιθανές ερωτήσεις:

- Τι υπάρχει πάνω στο πρόσωπο μας;
- Τι τα θέλουμε τα μάτια;
- Με τι μυρίζουμε;
- Που βρίσκεται η γλώσσα;
- Τι μας βοηθάει να καταλάβουμε τη γεύση των τροφίμων;
- Αν κρατάμε κάτι στο χέρι μας μπορούμε να καταλάβουμε αν είναι γλυκό, αλμυρό ή ξινό;
- Έχουν όλα τα τρόφιμα την ίδια γεύση;
- Ποιές γεύσεις γνωρίζετε;
- Πώς ονομάζουμε την ικανότητα να βλέπουμε/ να ακούμε/ να αγγίζουμε;
- Πώς ονομάζονται τα όργανα και τα μέρη του σώματος που ακούμε/ βλέπουμε/ αγγίζουμε/ μυρίζουμε;
- Βρίσκονται πάνω στο πρόσωπό μας και σκεπάζονται από τα βλέφαρα. Τι είναι;
- Με αυτήν καταλαβαίνουμε αν το φαγητό είναι νόστιμο.
- Είναι δύο και βρίσκονται στο πλάι του κεφαλιού, αριστερά και δεξιά. Τι είναι;
- Με αυτά πιάνουμε το ψαλίδι.
- Με αυτά μασάμε το φαγητό.
- Το ανοιγοκλείνουμε όταν τρώμε.
- Βρίσκεται στο πρόσωπό μας και προεξέχει.

5. Υποκοριστικά

Πώς λέγονται τα μικρά τους;

- Μάτι
- Αυτί
- Δάχτυλο
- Κεφάλι
- Μύτη
- Στόμα
- Χέρι
- Νύχια

6. Ήχοι ζώων

Βάζουμε στα παιδιά διάφορους ήχους ζώων και τους ζητάμε να αναγνωρίσουν από ποιο ζώο προέρχεται ο καθένας.

7. Το σακούλι της αφής

Σε ένα μεγάλο σακούλι έχουμε βάλει διάφορα αντικείμενα, σε διάφορες υφές, μεγέθη και σχήματα. Μπορούμε για παράδειγμα να βάλουμε: πινέλο, βαμβάκι, νήμα, cd, τουβλάκια, μαρκαδόρο, κομμάτι χαρτί, καπάκι, σφουγγάρι, λούτρινο μικρό κουκλάκι, κ.τ.λ. Ένα ένα παιδί παίρνει στα χέρια του το σακούλι και ψάχνει για το αντικείμενο που του ζήτησε η παιδαγωγός. Το παιχνίδι παίζεται με κλειστά μάτια!!!!

8. Που πήγε η μύτη του κλόουν;

Σε ένα μεγάλο χαρτόνι έχουμε σχεδιάσει ένα κλόουν, χωρίς μύτη όμως. Σε κόκκινα χαρτόνια έχουμε κόψει τόσες μύτες όσες είναι και ο αριθμός των παιδιών. Τα παιδιά βρίσκονται σε ζευγάρια λίγο πιο πίσω από εκεί που θα κρεμάσουμε τον κλόουν (να είναι στο ύψος των παιδιών!). Το ένα παιδί φοράει το μαντήλι στο άλλο και ύστερα το οδηγεί μπροστά από το πρόσωπο του κλόουν. Το παιδί με τα κλειστά μάτια προσπαθεί να τοποθετήσει τη μύτη του κλόουν όσο πιο κοντά στην κανονική του θέση. (Μπορούμε να έχουμε σχεδιάσει ένα κύκλο πάνω στο χαρτόνι και όποιο παιδί βάλει τη μύτη του πιο κοντά σε αυτό το σημείο να κερδίσει).
Το παιχνίδι συνεχίζει έως ότου όλα τα παιδιά περάσουν από το ρόλο του βοηθού και του "κολλητή" μύτης!


9. Ζωγραφική

Τα παιδιά μετά την επεξεργασία του θέματος μπορούν να χρωματίσουν αυτή την εικόνα.



(Δεν είμαι fan των έτοιμων εικόνων, αλλά αυτή μου άρεσε πολύ!)

10. Κατασκευή αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων


ΜΑΡΑΚΕΣ


  • Από μπουκάλια πλαστικά διάφορων αναψυκτικώμ/ κουτάκι από lavas quirit/ ρολλά υγείας/ μεταλλικά κουτάκια από κονσέρβες
  • Τα γεμίζουμε με διάφορα όσπρια
  • Τα διακοσμούμε εξωτερικά με γκοφρέ χαρτί, κορδέλες, κ.τ.λ.

ΚΑΡΥΔΟΚΑΣΤΑΝΙΕΤΕΣ

  • Διπλώνουμε στη μέση ένα μικρό χαρτάκι
  • Στο εσωτερικό μέρος και στις άκρες κολλάμε το κέλυφος των καρυδιών


3 σχόλια: