louloudi

16 Μαρτίου 2014

ΑΝΟΙΞΗ : Τι γνωρίζεις για τις μέλισσες;


Κάθε Άνοιξη, όταν ασχολούμαστε στην τάξη για τα έντομα και πιο συγκεκριμένα τις μέλισσες, χρησιμοποιώ αυτό το αγαπημένο βιβλίο των εκδόσεων Ελληνικά Γράμματα. 

Συνήθως το χρησιμοποιώ ως επανάληψη για τα παιδιά, αφού έχουμε αναλύσει τη θεματική ενότητα διεξοδικά (μέσω οπτικού υλικού, κατασκευές, συζήτησης, θεατρικού παιχνιδιού, κ.τ.λ.). Το χρησιμοποιώ σαν ένα μέσο αξιολόγησης του τι έχουν μάθει τα παιδιά.

Ουσιαστικά, σας έχω τραβήξει φωτογραφίες από αυτό το βιβλίο για να τις μοιραστώ μαζί σας!

Το εξώφυλλο του βιβλίου
(εάν θέλετε να το ψάξετε στο διαδίκτυο)


Ξεκινάμε...

ΟΙ ΜΕΛΙΣΣΕΣ






ΛΥΣΕΙΣ

Α. Από την 1η έως 3η μέρα της ζωής της η μέλισσα καθαρίζει τις κυψέλες.
Δ. Από την 3η έως την 16η μέρα ταΐζει τις προνύμφες και τη βασίλισσα.
Γ. Από την 3η έως την 21η αερίζει την κυψέλη με τα φτερά της.
Ζ. Από τη 10η έως και τη 18η επισκευάζει- χτίζει την κυψέλη.
Β. Από τη 15η έως και την 20ή φρουρεί την είσοδο.
Ε. Από την 21η συλλέγει το νέκταρ από τα λουλούδια και παράγει το μέλι.

(Η εικόνα ΣΤ είναι αυτή που περισσεύει) 


ΛΥΣΕΙΣ : Α/Γ/Δ
Η βασίλισσα, η εργάτρια και οι αρσενικές μέλισσες ή κηφήνες ζουν όλοι μαζί στη κυψέλη. Δεν υπάρχουν πολλοί κηφήνες. Ο ρόλος τους είναι να γονιμοποιήσουν τη βασίλισσα.



ΛΥΣΗ: B
Μόνο η βασίλισσα γεννάει αυγά. Είναι η μητέρα όλων των εργατριών. Η βασίλισσα μπορεί να γεννήσει μέχρι και 2 εκατομμύρια αυγά κατά τη διάρκεια της ζωής της.


ΛΥΣΗ : Α + Δ
Οι κυψελίδες φτιάχνονται από κερί. Είναι μικρά εξάγωνα διαμερίσματα και χρησιμοποιούνται για την αποθήκευση του μελιού και για να στεγαστούν οι προνύμφες.


ΛΥΣΕΙΣ 
1. α
2. γ
3. β
4. α








ΑΝΟΙΞΗ : Το "Μαρτιάτικο"


Το πιο χαρακτηριστικό έθιμο του πρώτου μήνα της Άνοιξης είναι το "Μαρτιάτικο" βραχιόλι ή αλλιώς ο λεγόμενος "Μάρτης".
Σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση, από τη 1η έως τις 31 του Μάρτη, συνηθίζεται να φοριέται στον καρπό του χεριού ένα βραχιολάκι, φτιαγμένο από στριμμένη κόκκινη και άσπρη κλωστή. Το βραχιολάκι αυτό έλεγε η γιαγιά μου πως προστάτευε όσους το φορούν να μην καούν από τις ακτίνες του ήλιου.

Την τελευταία ημέρα του Μαρτίου, κόβουμε το βραχιόλι και το ακουμπάμε πάνω στα κλαδιά ενός δέντρου για να το πάρουν τα χελιδόνια και να χτίσουν τις φωλιές τους.

Διάβασα πώς τα παλιά τα χρόνια, κατά τις ηλιόλουστες ημέρες του Μαρτίου τα παιδιά έβγαιναν από τα σπίτια τους και έπαιζαν έξω στις αυλές. Οι μητέρες για να τα προφυλάξουν από τις ακτίνες του μαρτιάτικου ήλιου, που θεωρούνται επικίνδυνες, έφτιαχναν και φορούσαν στο χέρι ή στο πόδι αυτό το λευκό και κόκκινο κορδόνι. Σύμφωνα με το μύθο αυτό, όταν τελείωνε ο μήνας κρεμούσαν το βραχιολάκι πάνω σε τριανταφυλλιές, ώστε να γίνουν τα μάγουλα των παιδιών κόκκινα σαν τριαντάφυλλα.

Προσωπικά, προτιμώ την εκδοχή της γιαγιάς μου. Από μικρή έως και σήμερα φοράω κάθε Μάρτιο ένα τέτοιο βραχιολάκι και στο τέλος το μήνα το "χαρίζω" στα χελιδόνια!

Για το έθιμο του "Μάρτη" ο Κωστής Παλαμάς συνέθεσε τους παρακάτω ρομαντικούς στίχους :

"Ρόδιζ' η πρώτη του Μάρτη μέρα
και στο παιδάκι της η μητέρα
γελώντας πάει:
Από χρυσάφι, προτού να φέξει
με τι φροντίδα το έχω πλέξει.
Για το χρυσό μου!
Με κάθε χρώμα το έχω ντύσει
ουράνιο τόξο, που θα στολίσει
τον ουρανό μου!"

~ ~ ~ 

Φέτος στην τάξη μου, αργήσαμε λίγο να φορέσουμε αυτό το βραχιόλι, αλλά κάλιο αργά παρά ποτέ!

Έπλεξα ένα απόγευμα 18 κόκκινα και άσπρα βραχιολάκια και την περασμένη εβδομάδα τα χάρισα στα παιδάκια μου, αφού τους μίλησα για το έθιμο του "Μάρτη".

Μαζί με τα παιδιά συμφωνήσαμε την τελευταία μέρα του Μάρτη, να τους κόψω με ένα ψαλιδάκι το σκοινάκι και να βγούμε όλοι μαζί έξω στην αυλή και να το κρεμάσουμε στα κλαδιά των δέντρων. 

~ ~ ~ ~ 

Έπειτα, καθίσαμε στα τραπεζάκια και σε ένα χαρτί φτιάξαμε το βραχιόλι συπληρώνοντας το χρωματικό μοτίβο κόκκινο- άσπρο- κόκκινο- άσπρο (εναλλάξ)- (Παιδί & Μαθηματικά).







Στο τέλος, τα στόλισα με δυο χελιδόνια!



~ ~ ~ 

Βρήκα από ένα αγαπημένο βιβλίο, με τίτλο "Μαθαίνω να γράφω και να διαβάζω με το Δρακουλίνο" (εκδόσεις ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ) ένα σχετικό φύλλο εργασίας:










                            

11 Μαρτίου 2014

ΑΝΟΙΞΗ : Λουλούδια στο βάζο


Καλώς ήρθες Άνοιξη με τα χρώματά σου!

Σήμερα, με τα παιδιά ζωγραφίσαμε πολλά χρωματιστά λουλούδια και γεμίσαμε τα βάζα μας.
Το βάζο είναι από χαρτόνι οντουλέ, όπου κολλήθηκε πάνω σε Α4 χαρτόνι. Τα παιδιά ζωγράφισαν με δαχτυλοχρώματα διάφορα λουλουδάκια.

Επί τω έργω...


Η μικρή Ελισάβετ ζωγραφίζει τριαντάφυλλα και τα καταφέρνει πολύ καλά!


Η Έλλη αποφάσισε να γεμίσει το βάζο της με ροζ μαργαρίτες..


Θαυμάστε τα όλα μαζί!









Αυτά τα υπέροχα έργα των παιδιών κοσμούν τώρα τη γωνιά μας....
Πόσο όμορφη και λουλουδένια γωνίτσα φτιάξαμε!


Σας αρέσει;



2 Μαρτίου 2014

ΑΝΟΙΞΗ : Τα φρούτα της Άνοιξης

Το μήνα αυτό στην τάξη μου θα επεξεργαστούμε το θέμα της Άνοιξης και πιο συγκεκριμένα στόχος μου είναι να μάθουν τα παιδιά σημαντικά γεγονότα αυτής της εποχής. Θα μιλήσουμε για τα φρούτα αυτής της εποχής, τα έθιμα της παράδοσής μας (το έθιμο της χελιδόνας και το "Μαρτιάτικο), τη Σαρακοστή, τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου και το Πάσχα.

Οι αναρτήσεις που θα ανέβουν κατά τη διάρκεια αυτού του μήνα θα αφορούν αυτό το θέμα προς μελέτη..

Σκεφτόμουν λοιπόν τι μπορούμε να κάνουμε για τα φρούτα της Άνοιξης, που συνδέονται με το γνωστικό αντικείμενο "Παιδί & Περιβάλλον: Φυσικό περιβάλλον".

Έτσι λοιπόν, βρήκα και σκέφτηκα τα ακόλουθα:

Πίνακας αναφοράς

... από το kidsactivities


Παροιμία για κεράσια

Όταν ακούς πολλά κεράσια
κράτα μικρό καλάθι

από το dreamkindergarten

Αίνιγμα για φράουλα


Είμαι κόκκινη 
με μαύρες βούλες
στολίζω τα γλυκά
και με τρώνε τα παιδιά.

Τι είμαι;

Αίνιγμα για κεράσια


Ολόγλυκα και νόστιμα
τα τρων' και τα πουλάκια
και τα παιδιά στ' αυτάκια τους
τα' χουν σκουλαρικάκια.

Τι είναι;

Φύλλο εργασίας που έφτιαξα για τα φρούτα της Άνοιξης


Πατρόν για κατασκευές