louloudi

30 Νοεμβρίου 2014

ΣΠΟΡΑ- ΣΙΤΑΡΙ : Δραστηριότητες για τα σποράκια

Στην τάξη έφερα διάφορα βαζάκια με σποράκια. Σπόρια από καλαμπόκι, από ηλιόσπορο, φακές, φασόλια μικρά, φασόλια γίγαντες και φυσικά σιτάρι!
Τα παρουσίασα στην ολομέλεια και ρώτησα τα παιδιά εάν ξέρουν τι έχει το κάθε βαζάκι. Τα άνοιξαν, τα παρατήρησαν, τα άγγιξαν, τα μύρισαν.
Κάποια σποράκια τα είχαν ξαναδεί, τα αναγνώρισαν με ευκολία. Είπαν μάλιστα πως τις φακές τις τρώμε σαν σούπα.



Τους είπα πως λέγεται το κάθε σποράκι ξεχωριστά και έπειτα μοίρασα διάφορα σποράκια στα παιδιά. Το κάθε παιδί σηκωνόταν και τοποθετούσε το σποράκι του στο αντίστοιχο βαζάκι.


Έπειτα, διαβάσαμε το βιβλίο "Το Σιτάρι" και τα παιδιά είδαν εικόνες από τις διαδικασίες της σποράς, του οργώματος, του θερισμού, του αλέσματος του σιταριού από τον παραδοσιακό μύλο.

Τοποθέτησαν σε χρονική σειρά εικόνες που απεικόνιζαν όλη τη διαδικασία που ακολουθεί ένας γεωργός από τη στιγμή που σπέρνει ένα χωράφι με σιτάρι μέχρι τη στιγμή που σερβίρει το ψωμάκι, πια, στο πιάτο.





Η χρονική σειρά των εικόνων του άλλου τμήματος


Τραγουδήσαμε το τραγούδι "Ο γεωργός πάει στον αγρό" και αναπαραστήσαμε με κινήσεις τους στίχους του τραγουδιού.

Για τους στίχους μπείτε ΕΔΩ!

Συνέχεια είχε ένα κολλάζ με αληθινό σιτάρι...




Μιλήσαμε για το καλαμπόκι, καθώς ψηφίστηκε ο "αγαπημένος" σπόρος των παιδιών, μιας τον τρώνε οι κοτούλες.

Άκουσαν το αίνιγμα για το καλαμπόκι και έπειτα θέλησαν να φτιάξουν και τα ίδια από ένα καλαμπόκι για να στολίσουμε την τάξη μας.

Αίνιγμα 
(δικής μου έμπνευσης)

Είμαι κίτρινο, 
μικρό σπορί,
που αρέσει στις κότες 
τόσο πολύ!

Τι είμαι;

Κολλάζ με χρωματιστά μπαλάκια από γκοφρέ






Κατασκευή καλαμποκιού με την τεχνική του αποτυπώματος








Τα παιδιά στο τέλος κόλλησαν τα ματάκια και πρόσθεσαν τις λεπτομέρειες στο πρόσωπο του καλαμποκιού τους.

Γραφή της λέξης "ΨΩΜΙ" 




Ψάχνω να βρω τη λέξη "ΨΩΜΙ"


Μυθολογία

Μιλήσαμε για το μύθο της Περσεφόνης και για την αρπαγή της από τον Πλούτωνα, το θεό του Κάτω Κόσμου και στη συνέχεια δραματοποιήσαμε το μύθο.

Θεατρικό παιχνίδι

Γίναμε κι εμείς γεωργοί. 
- Ανεβήκαμε στα τρακτέρ μας και ξεκινήσαμε για το χωράφι μας.
- Κόψαμε όμως λίγη ταχύτητα, γιατί το έδαφος ήταν κακοτράχαλο.
- Πατήσαμε λίγο το γκάζι και πήγαμε πιο γρήγορα.
- Η ανηφόρα όμως ήταν τόσο μεγάλη, που μας πήρε πίσω.
- Το χώμα ήταν πολύ σκληρό και έτσι δεν μπορούσαμε να το σκάψουμε εύκολα.
- Βγάζουμε από τη τσάντα μας σιτάρι και αρχίζουμε να σπέρνουμε το χωράφι.....

Τα παιδιά με διάφορες κινήσεις του σώματός τους αναπαράστησαν τους γεωργούς εν ώρα εργασίας τους. Έκαναν ότι οργώνουν με το τρακτέρ το χώμα, ότι σπέρνουν, ότι σκάβουν, ότι κουβαλούν τους σπόρους στη πλάτη τους, ότι ο σάκος είναι βαρύς και δυσκολεύονται να περπατήσουν, κ.τ.λ.


Παροιμίες 

Μη φυτρώνεις εκεί που δε σε σπέρνουν
~ (μην ανακατεύεσαι σε πράγματα 
που δεν σε αφορούν)

Ό,τι σπείρεις θα θερίσεις


Δείχνει στάρι
και πουλάει κριθάρι
~ (είναι απατεώνας)


Και οι δυο οι πέτρες 
αλέθουν τ' αλεύρι
~ ( συνεργασία)


Ο καλός ο μύλος
όλα τα αλέθει
~ ( Ο φαγάς: τα τρώει όλα/
Ο ικανός : τα βγάζει πέρα)


Όλη μέρα αλέθαμε
και το βράδυ πίτουρα
~ ( Δεν καταφέραμε τίποτα)

Περιβάλλον

Διαβάσαμε το βιβλίο "Φυτρώνει, φυτρώνει ο σπόρος" και μιλήσαμε για την ανάπτυξη των σπόρων και γενικά των φυτών. Τα παιδιά διαπίστωσαν πώς για να μεγαλώσει ένα σποράκι χρειάζεται: αέρα, νερό, ήλιο και φυσικά χώμα.

Μαγειρική

Φτιάξαμε ελιόψωμο όλοι μαζί. Τα παιδιά "διάβασαν" την εικονογραφημένη συνταγή και απαρίθμησαν τα υλικά που θα χρειαστούμε.







5 Νοεμβρίου 2014

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΠΟΤΑΜΙΕΥΣΗΣ : Δραστηριότητες στον κύκλο για την έννοια της "Αποταμίευσης"


Με αφορμή την ημέρα αυτή πραγματοποιήσαμε στην τάξη διάφορες δραστηριότητες, όπου τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με διάφορα αντικείμενα που σχετίζονται με το θέμα αυτή, όπως για παράδειγμα κουμπαράδες, πορτοφόλια, κέρματα ευρώ (αλλά και άλλων χωρών), χαρτονομίσματα, κ.ο.κ.

Πιο συγκεκριμένα κάναμε τις ακόλουθες δραστηριότητες:

Αίνιγμα

Έχω μαγικό κουτί
και όλο ρίχνω κάτι τι.
Όσο τρώει και χοντραίνει,
τόσο πιο πολύ βαραίνει.
Κι αν τ' ανοίξω και τ' αδειάσω,
χίλια δυο θε ν' αγοράσω!

Τι είμαι;;;;

(Το αίνιγμα το κάναμε αναπαράσταση με κινήσεις πάνω στον κουμπαρά γουρουνάκι που φτιάξαμε)

Μαζί με τον κουμπαρά, τα παιδάκια πήραν ως δωράκι και το γρίφο- αίνιγμα.


Παροιμίες

Φασούλι, το φασούλι
γεμίζει το σακούλι!

Ευρούλι, το ευρούλι,
γεμίζει το σακούλι!

Ο τζίτζικας και ο μέρμηγκας


Τα παιδιά παρακολούθησαν το Video, που κατέβασα από το youtube, με την αφήγηση του παραμυθιού και μετά συζητήσαμε για τους ήρωες του παραμυθιού: τον τεμπέλη τζίτζικα και τα εργατικά μυρμήγκια.

Το παραμύθι αυτό είναι ιδανικό, καθώς προσεγγίζει την έννοια της αποταμίευσης με διαφορετικό τρόπο, καθώς δεν στέκεται μόνο στην αποταμίευση χρημάτων, αλλά τροφής και φαγητού. 

Τα παιδιά ανα-διηγήθηκαν το παραμύθι με τη βοήθεια εικόνων και στη συνέχεια, τους ζήτησα να ζωγραφίσουν μια σκηνή από το παραμύθι, που τους άρεσε:













Κέρματα


Πριν εμφανίσω το πορτοφόλι που είχα φέρει από το σπίτι μου, έκανα στα παιδιά διάφορες ερωτήσεις σχετικές με τα λεφτά, τα χαρτονομίσματα, τα κέρματα, αλλά και πώς βγάζουμε τα λεφτά μας. Οι απαντήσεις τους ήταν φοβερές και κάποιες δε πολύ αστείες.

Ερώτηση : Από που παίρνουμε λεφτά;

- Τα παίρνουμε από τράπεζα!
- Τα λεφτά μας τα δίνουν δώρο!
- Τα παίρνουμε από το ταμείο!


Ερώτηση : Τι σημαίνει η λέξη "σπαταλάω" τα λεφτά;

- Τα σπάμε τα λεφτά!
- Τα πατάμε!

Ερώτηση : Τι μπορούμε να αγοράσουμε με τα λεφτά;

- Κούκλες!
- Παντόφλες!
- Διόδια!
- Καλσόν!
- Σίφωνο!
- Φαγητό!

Αφού έμαθα τι γνωρίζουν τα παιδιά γύρω από αυτό το θέμα, στη συνέχεια εμφάνισα στην ολομέλεια το πορτοφόλι με τα κέρματα. Τα ρώτησα τι νομίζουν ότι είναι και τι πιστεύουν ότι θα έχει μέσα. Όλα βρήκαν πώς πρόκειται  για ένα "τσαντάκι για τα λεφτά", έτσι το αποκάλεσαν κάποια.

Τα ρώτησα εάν ξέρουν πως λέγονται τα χάρτινα λεφτά και απάντησαν πως λέγονται απλώς "λεφτά"!!! :P

Ερώτηση : Πώς λέγονται αυτά που είναι στρογγυλά;

- Ρέστα!
- Κοσμήματα!

Έπειτα, ταξινομήσαμε τα κέρματα σε κατηγορίες ανάλογα: το μέγεθός τους, την αξία τους (τον αριθμό που γράφουν πάνω τους), τα χρώματά τους. 


Ένα - ένα τα παιδιά γέμισαν τον κουμπαρά- γουρουνάκι, που τους έφτιαξα, ακολουθώντας οδηγίες.

Π.χ. Βάλε δύο κέρματα στον κουμπαρά! Βάλε 5 κέρματα, κ.ο.κ.


Έπειτα, μάθαμε τις έννοιες "άδειο- ελαφρύ" και "γεμάτο- βαρύ". Πειραματίστηκαν βλέποντας τη διαφορά μεταξύ δυο κουμπαράδων, ενός γεμάτου με κέρματα και ενός άδειου.


"Κορώνα ή γράμματα";


Παίξαμε το παραδοσιακό παιχνίδι "κορώνα- γράμματα", το οποίο άρεσε πολύ στα παιδιά. Με αυτό τον τρόπο μιλήσαμε και για τους αριθμούς που απεικονίζει το κάθε κέρμα, αλλά και για την ονομασία τους, ότι δηλαδή το νόμισμά μας λέγεται ευρώ.


Κατασκευή κουμπαρά από άχρηστα υλικά


Δείτε τα βήματα της κατασκευής ΕΔΩ!



Ομαδική εργασία
"Τι θα αγοράσω με τα λεφτά του κουμπαρά μου;"


















2 Νοεμβρίου 2014

ΠΑΓΚΟΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΠΟΤΑΜΙΕΥΣΗΣ : Γουρουνάκι κουμπαράς με την τεχνική του αποτυπώματος

Πέρα από τη συζήτηση που κάναμε με τα παιδιά για της έννοια της Αποταμίευσης, από τα παραμύθια που διαβάσαμε περί του θέματος, φτιάξαμε ένα γουρουνάκι κουμπαρά για να στολίσουμε την τάξη μας. Η τεχνική αυτή αρέσει στα παιδιά, να βάφουν δηλαδή με σφουγγάρι το "τρυπημένο" γουρουνάκι και να γεμίζουν το κενό του. 

Από τις εικόνες που ακολουθούν, θα καταλάβετε πως λειτουργεί αυτή η τεχνική.

1. Σε ένα αφρολέξ χαρτί σχεδίασα ένα γουρουνάκι και έπειτα χάραξα πάνω στο περίγραμμά του με τη βοήθεια ενός κοπιδιού. Στη συνέχεια, έβγαλα το εσωτερικό του και έμεινε μια τρύπα σε σχήμα γουρουνιού.



Το "τρυπημένο" αυτό γουρουνάκι το τοποθέτησα πάνω σε χρωματιστό κανσόν και τα παιδιά με τη βοήθεια σφουγγαριού το έβαψαν. 



Το παιδί μετά αφαιρεί με προσοχή το αφρολεξένιο χαρτί και κοιτάει τι έφτιαξε!

Μετά προστέθηκαν οι λεπτομέρειες του κουμπαρά: τα μάτια του, η σχισμή στο επάνω μέρος του, η μυτούλα του, κ.ο.κ.

Ιδού η τελική τους μορφή!