louloudi

27 Μαρτίου 2016

Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ : Αφόρμηση θέματος με τη βοήθεια γαντόκουκλας

Η θεματική της Διατροφής είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα που μπορεί να επεξεργαστεί στην τάξη. Μπορεί να ξεκινήσει είτε με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής που είναι τον Οκτώβρη, είτε οπουδήποτε μέσα στη σχολική χρονιά, αφού είναι ένα μη εποχικό θέμα.

Παρακάτω, ακολουθούν 6 δραστηριότητες που έκανα στην τάξη μου.

ΑΦΟΡΜΗΣΗ 

Το θέμα ξεκίνησε στον κύκλο με μια κούκλα που είχα, την κυρία Φαφούτα, η οποία όπως καταλαβαίνετε δεν είχε κανένα δόντι! 
Η κυρία Φαφούτα ήρθε στον κύκλο και συστήθηκε στα παιδιά. Εκείνα απόρησαν γιατί τη λένε έτσι και γιατί δεν έχει δόντια. 
Τότε εκείνη άρχισε να τους διηγείται πως τα δόντια της έπεσαν αφού όλη την ώρα τρώει πολλά γλυκά και ανθυγιεινά. Έκανε μάλιστα και μια επίσκεψη στον οδοντίαντρο, τον κύριο Δοντάκη, και τον παρακαλούσε να της δώσει πίσω όλα της τα δόντια (η καημένη νόμιζε πως ο γιατρός της τα πήρε από αντίποινα που έτρωγε συνέχεια γλυκά). Όταν όμως εκείνος της είπε πως δεν μπορεί να κάνει κάτι για τα δόντια που λείπουν, αλλά για το δόντια που θα είχε, αποφάσισε (ύστερα από προτροπή του οδοντίατρου) να σταματήσει τα γλυκά και να αρχίζει να τρώει υγιεινές τροφές. 
Ο κύριος Δοντάκης της χάρισε ένα βιβλίο και εκείνη το έφερε στην τάξη μας για να μας το διαβάσει.



Μετά την αφήγηση του παραμυθιού, ακολούθησε συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης. Η κ. Φαφούτα έκανε διάφορες ερωτήσεις στα παιδιά και τα ενθάρρυνε να εκφραστούν ελεύθερα.

Τα ρώτησε:
- εάν τρώνε εκείνα γλυκά, 
- ποιά γλυκά τους αρέσουν,
 - πόσο συχνά τρώνε γλυκά 
- ποιά είναι τα αγαπημένα τους γλυκά


και τί τελοσπάντων θα έκανε με το πρόβλημά της. Ζήτησε μάλιστα από τα παιδιά να τη συμβουλέψουν και να της βρουν μια λύση.

Οι απαντήσεις τους ήταν πολύ καλές και πρωτότυπες, αλλά βγήκε στην επιφάνεια ο προβληματισμός "ποια φαγητά είναι πολύ υγιεινά, ενώ κάποια δεν είναι και τόσο;"

Τότε, σκέφτηκα να εμφανίσω στον κύκλο μια άλλη κούκλα που είχα, μια λεπτεπίλεπτη με όμορφα μαλλιά. Έτσι και έκανα. 
Τους είπα πώς ξέρω ποιά θα μας βοηθήσει σε αυτό που ρωτήσατε και τότε βρήκα την ευκαιρία να την φέρω. 
Την ονόμασα κυρία Υγιεινούλα και αυτή η κυρία εξήγησε στα παιδιά πώς με τη βοήθεια μια πυραμίδας θα τους έλυνε την απορία τους.
Έτσι μας έδειξε την ακόλουθη πυραμίδα (την είχα πλαστικοποιημένη, αρκετά μεγενθυμένη και μεταφρασμένη στα ελληνικά):


Τους μίλησε για τις ομάδες τροφίμων (δημητριακά, όσπρια, ζυμαρικά, φρούτα - λαχανικά, κρέατα, ψάρια, γλυκά). 

Ακολούθησε κατηγοριοποίηση διάφορων τροφών (από διαφημιστικά φυλλάδια σούπερ μάρκετ) σε ομαδούλες. Κάθε στεφάνι γυμναστικής είχε και μια ομαδούλα. Δηλαδή σε ένα στεφάνι έβαζαν όλα τα φρούτα, σε άλλο όλα τα λαχανικά, σε άλλο τα γλυκά, κ.ο.κ.

Στην πυραμίδα θα δείτε πως δεξιά υπάρχει ένα φανάρι, το οποίο εξηγούμε στα παιδιά πώς υπάρχει για να μας θυμίζει ποιές τροφές πρέπει να τρώμε ελεύθερα, ποιές με μέτρο και ποιές σπάνια ή και καθόλου. Πιο συγκεκριμένα, τα δημητριακά, τα όσπρια, τα φρούτα και λαχανικά μπορούμε να φάμε ελεύθερα, τα ψάρια, το κοτόπουλο, το κρέας και τα αυγά (για μένα είναι πορτοκαλί) με μέτρο και τα γλυκίσματα, γαριδάκια, αναψυκτικά λιγότερο ή και σπάνια.

Έπειτα,  με αφορμή το φανάρι παίξαμε  ένα κινητικό παιχνίδι. Το παιχνίδι το ονόμασα "Κοίτα το φανάρι και σκέψου!"
Στο παιχνίδι αυτό τα παιδιά σε κύκλο έτρεχαν με τη συνοδεία μουσικής. Κάθε φορά που η μουσική σταματούσε, η κυρία Υγιεινούλα έλεγε ένα χρώμα από το φανάρι. Τα παιδιά έπρεπε γρήγορα να σκεφτούν ένα τρόφιμο από την πυραμίδα και να ανήκει όντως στο χρώμα που ανέφερε προηγουμένως. όποιο παιδί μπερδευότανκαι ανέφερε λανθασμένο τρόφιμο, έχανε και καθόταν έξω από τον κύκλο.
___________________________________________

Εάν δεν σας βοηθάει η συγκεκριμένη πυραμίδα της Διατροφής, παρακάτω σας παραθέτω και άλλες πυραμίδες που μου άρεσαν, ύστερα από αναζήτηση στο google.













_____________________________________________

Για παλαιότερες αναρτήσεις , μπορείτε να πατήσετε στον αντίστοιχο σύνδεσμο.

ΑΙΝΙΓΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ΛΑΧΑΝΙΚΑ 
http://aretis-place.blogspot.gr/2016/03/blog-post.html


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΩΝ ΤΡΟΦΩΝ ΣΕ ΥΓΙΕΙΝΕΣ (ΜΕΡΟΣ 1) 
http://aretis-place.blogspot.gr/2015/02/1.html


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΩΝ ΤΡΟΦΩΝ ΣΕ ΥΓΙΕΙΝΕΣ (ΜΕΡΟΣ 2)

ΟΙ ΚΥΡΙΕΣ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ, Η Κ. ΥΓΙΕΙΝΟΥΛΑ ΚΑΙ Η Κ. ΒΛΑΒΕΡΟΥΛΑ
http://aretis-place.blogspot.gr/2013/11/blog-post_11.html



__________________________________________

Περιμένω τα σχόλιά σας!









4 σχόλια:

  1. ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΑΡΕΤΗ...
    ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΧΑΡΑ ΤΕΛΙΚΑ ΜΑΣ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΥΤΥΧΙΑ...Μ ΑΡΕΣΕΙ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΚΟΥΣ ΣΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ ΚΑΙ ΜΠΛΕΚΕΙΣ ΤΟ ΧΟΡΟ ΣΑΝ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ... ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΘΑ ΤΟ ΞΕΧΑΣΟΥΜΕ... :) !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ Αλέξη μου για την υποστήριξή σου!! <3

      Διαγραφή
  2. Αρετή πολύ ωραία δουλειά!! Μου άρεσε πολύ που ενέπλεξες δυναμικά και δημιουργικά τις κούκλες ξανά!!! Κ.Τ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ Κ.Τ!! Η αλήθεια είναι ότι οι κούκλες από μόνες τους αποτελούν ένα πολύ εύκολο εργαλείο για τις εκπαιδευτικούς και μπορούν να "περάσουν" στα παιδιά πιο δύσκολες και αφηρημμένες έννοιες.

      Διαγραφή